Zara dan Zariff. Powered by Blogger.

Iman Nur Zahra

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Zariff

Lilypie Kids Birthday tickers

Iman Zaffri

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, September 26, 2014

Allah masih sygkan kami


Date: 27.09.2014
Time: 1.00am
Venue: Traffic Lite Shah Alam

Ada pepatah orang tua-tua, "Beringat sebelum kene",  "Biar lambat asal selamat", "Berhati-hati di jalan raya", dan seangkatan dengannya. Itu semua adalah pesanan untuk kita beringat-ingat sebelum perkara buruk berlaku terutamanya di jalan raya. Semasa memandu.

Tapi, ajal maut di tangan tuhan. Qada dan Qadar semua Allah yang tentukan. Kalau dah tertulis takdir, walau macam mana cara sekalipon perkara tu tetap berlaku.

Malam tadi, jumaat malam sabtu. Kelab Wish Anak Kelate yang encek husband join ada menjalankan activiti riadah TT (TeaTime) tapi diubah ke bahasa kelantan jadi (TemuTika) di kawasan rehat Tol Awan Besar. Semua peserta dalam 30 orang kot masing-masing bawak seluruh keluarga makan-makan satay haji samuri. Tapi nak dijadikan sebab, nik dan anak-anak tak ikot memandangkan pagi esok (plan dalam jam 4 pagi) nak gerak ke Batu Pahat rumah kakak ipar. 

Disebabkan penat balik dari ofis dengan kommuter tak hilang lagi, nak kemas barang lagi so nik cakap dengan husband tak nak ikot. Lagipon anak-anak kami tu cerewet sikit kalau bab tido. Mesti nak berprotocol. Nak tido tempat tido, katil. Jadi akmal sj join.

Gerak dari rumah dalam jam 8.30 malam, majlis tamat dlam 12.30malam. Husband nik kalau bab driving ni memang takde nak komen. Memang amat berhati-hati. Tapi Allah maha merancang segalanya. Masa akmal berhenti lampu merah kat traffic light, tiba-tiba satu kereta proton inspira dengan lajunye memecut kearah kereta. Tanpa perlahankan kereta walau sikit pon, kereta terus melanggar kereta kami. Subhanallah!

Nasib masih menyebelahi kami, husband pakai seatbelt jadi takde yang cedera. Cuma ada sedikit kesan lebam di bahu dan lutut akibat terlanggar part2 dalam kereta. Tak sure langgar apa. Tapi yang sedihnye, disebabkan ade lagi kereta kat depan kereta kami tu, so melantun lagi dan melanggar kereta depan sekali. Akibatnye, inspira, kami dan swift sederet semua cedera.

Camni lah nasib kereta kami:





Kalau tengokkan keadaan kereta tu, memang boleh bawa maut kan? Kalau dua-dua kereta dalam keadaan laju dan bergerak, mungkin maut tu pasti. Tapi semua pon qada dan qadar yang allah tetapkan. Tapi memang remuk kat bahagian belakang kereta. Kalau ditakdirkan kami ikot sekali malam tadi, tak tau nak cakap apa. Biasanya belakang tu adalah tempat tido kakak.

Kebetulan masa kejadian, seorang ahli kelab wish tu lalu jalan yang sama, nampak dan teros berhenti tolong kami. Dia jugaklah yang menyebarkan berita tu pada kawan-kawan lain. Alhamdulillah, semua ahli pon concern dan merasa simpati. Ada yang pusing balik dan datang sekali di tempat kejadian (lebih 10bijik kereta jugak datang). Terharu..ramai yang datang membantu.

Masa yang sama jugak, ajen kereta (kawan paktok) yang kami beli kereta tu datang jugak untuk setelkan kes polis semua.

Sekarang, orang towing dh bawak kereta ke mekanic kat usj 1. By petang tadi encek husband cakap yang kereta dijangka siap dalam masa sebulan..Huuu patah kaki laa..Minggu depan nak raya haji. Adik bongsu nik pon nak bertunang raya ke-dua. Ya Allah.. huhu

Love :

0 comments on "Allah masih sygkan kami"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...